Als je denkt aan projectinrichting denk je aan interieur projecten met diversiteit,
professionaliteit, creativiteit en nog veel meer. Maar wat houdt het precies in?
Een projectinrichting kan gaan om een bedrijfspand, winkel, overheidsinstelling,
horecagelegenheid, kantoor of andere interieurprojecten. Het is dus een verzamelnaam voor
het professioneel inrichten van ruimtes. Het inrichten van die ruimtes gebeurt niet
zomaar. Er gaat een heel zorgvuldige analyse aan vooraf. Waarom is het niet zomaar
inrichten en klaar?
Wat komt erbij kijken?
De bedoeling is om de ruimtes zo prettig, efficiënt en zo goed mogelijk in te richten, binnen
een budget en wat goed past bij de wensen en inspiratie. Een projectinrichter speelt
daarbij een hele belangrijke rol. Een projectinrichter is een bedrijf of een persoon die
projectinrichting uitvoert. Er wordt zorgvuldig nagedacht over het ontwerp en naar alle
wensen en eisen gekeken. Een goede projectinrichter denkt ook na over looproutes, sfeer,
comfort, ergonomie, identiteit en nog meer aspecten die later aan bod komen. Een
projectinrichter is gefocust op jouw project, waardoor je dit zelf niet hoeft te managen. Super
fijn toch? Maar om even bij het begin te beginnen, wat is het stappenplan als je begint aan
een projectinrichting?
Het stappenplan van een projectinrichting
Fase 1 is ook wel de doelstelling bepalen. De projectinrichter bepaalt samen met de klant
wat de wensen zijn voor het project. Het gaat onder andere over de identiteit en uitstraling
van de ruimtes en de sfeer en stijl. Ook komen er ergonomische wensen aan bod en wordt
het budget bepaald.
Fase 2 is ook wel de ontwerpfase. In deze fase worden de wensen van de klant digitaal in
kaart gebracht. Er zijn mogelijkheden waarbij de klant digitaal door een ruimte kan lopen
zodat er een goed beeld gegeven kan worden hoe het project eruit komt te zien.
Fase 3 komt er een duidelijke planning. Na het ontwerp wordt het gehele plan omgezet in
een projectplanning. Alle besproken aspecten worden in een vaste volgorde ingepland en
inzichtelijk gemaakt voor de klant en de projectinrichter. Het kan voorkomen dat een
planning bij de projectinrichter niet wordt gehaald. Onvoorziene zaken kunnen zich voordoen
maar meestal loopt een project niet langer uit dan 20% van de initieel geplande termijn.
Fase 4 is de realisatiefase. De langste fase van het traject. In deze fase wordt het plan
uitgevoerd. Meestal is de projectinrichter ook de projectmanager, maar er kan ook gekozen
worden voor een externe projectmanager. De duur van het traject kan liggen tussen de 2
weken en een half jaar.
Fase 5 ook wel de oplevering. In deze fase worden controles uitgevoerd over het totale
traject. Mocht er iets niet goed zijn kan het voorkomen dat er één of meerdere onderdelen
opnieuw moeten worden uitgevoerd. De oplevering kan daardoor worden uitgesteld. Als
alles is nagelopen en goedgekeurd kan worden, kan het project worden opgeleverd.
Meestal zal de oplevering een feestelijke opening hebben waarbij er velen zakenrelaties
kunnen worden uitgenodigd.
Fase 6 is de nazorg. Er wordt een periode afgesproken waarbij de projectinrichter
verantwoordelijk blijft voor het opgeleverde project. Hierbij werkt de projectinrichter samen
met onderaannemers of uitvoerders van een onderdeel. Het kan gaan om vloeren, wanden
of elektra. Als de klant vragen heeft kan hij/zij altijd terecht bij de projectinrichter. De
projectinrichter schakelt dan een eventuele onderaannemer in om het probleem op te
lossen.
Tot slot
Er zijn veel verschillende projectinrichters en het is goed om te kijken welke projectinrichter
gespecialiseerd is in het soort project waar jij naar zoekt. Sommige projectinrichters zijn
gespecialiseerd in alleen één onderdeel, maar er zijn ook bedrijven die zich gespecialiseerd
hebben in meerdere projectinrichtingen zoals project meubelshop.
Overweeg het eens om aan een projectinrichting te doen.